Během února jste testovali vozy X-BOW GTX a GT2. Znamená to, že to jsou auta, na která se letos budete výhradně soustředit?
Ano, v obou autech vidíme velkou perspektivu. GT2 obecně je z našeho pohledu skvělý formát – alternativa ke GT3, které se stalo třídou pro profesionální jezdce s továrním zázemím. Je to rozhodně nejlepší volba pro semi PRO a AM závodníky. Výkonem jsou ta auta mezi GT3 s GT4, ale běžné je, že někteří jezdci dokážou být s GT2 rychlejší než s GT3, protože to auto je zkrátka uživatelsky přívětivější.
Od roku 2012 jste závodili i s X-BOW GT4, loni jste absolvovali sezonu v ADAC GT4 Germany a dodnes jste jediný český tým, který dokázal závod tohoto šampionátu vyhrát. Tuto cestu jste už opustili?
X-BOW GT4 letos končí homologace, takže už tento program dál rozvíjet nebudeme, ale nevylučuju, že jej budeme nasazovat do závodů na středoevropské úrovni, kde bude velmi konkurenceschopné
Druhá věc je samotná třída GT4. Všichni do ní vkládali obrovské naděje a nepochybně to je skvělé závodění. GT4 ale svým provedením vycházejí z civilních vozů a jak těžknou ony, těžknou i závodní deriváty. To jde proti DNA našich aut založené na nízké hmotnosti a vysoké cornering speed. Aby se to srovnalo, dostávali jsme extrémně nepříznivé BoP. Takové závodění nás prostě nebavilo. Takže soustředit se skutečně budeme na GT2 a závodění s „cupovým“ GTX.
Pokud se vrátíme do Španělska – v kvalifikaci na kvalitně obsazený závod GT Winter Series ve Valencii jste byli třetí, resp. čtvrtí, v závodě jste byli schopní jezdit na úrovni třetí pozice. Jak tyto výsledky hodnotíte?
Ze Španělska jsme přijeli nadšení. Naším hlavním cílem bylo nastavit obě auta, takže hledání setupu jsme věnovali kolem padesáti procent času. Výsledky ze závodů pak potvrdily, že jsme na sezonu dobře připraveni. Máme auto, které je dobře ovladatelné, uživatelsky příjemné a zároveň hodně rychlé. Na rovinkách jsme byli dokonce rychlejší než vozy GT3. Výsledek závodů pak byl pro nás taková třešinka na dortu a potvrzení, že jsme schopní na evropské úrovni být konkurenceschopní.
Už máte finální obsazení na sezonu 2023?
Chceme jet celé GT2 Series a jména do posádek teď dotahujeme. Velmi pravděpodobně s námi pojede Jan Krabec, který před čtyřmi roky s X-BOW GT4 vyhrál na Sachsenringu v ADAC GT4 Germany. Probíhají jednání s druhým stálým jezdcem, ve hře je i varianta, že by na část závodů doplnil Honzu Krabce Erik Janiš, který s námi testuje a koučuje naše jezdce. Rozhodně to chceme pojmout jako dvouletý projekt. V první sezóně chceme sbírat zkušenosti a ve druhé je zúročit.
Druhé auto, které jste testovali, je GTX, se kterým závodíte už od roku 2019. Jak se liší GT2 a GTX?
GTX je řekněme základní stupeň do současného závodění s KTM X-BOW. Jde o auto s jedinečným poměrem výkonu a hmotnosti a zároveň i velmi dobrými provozními náklady. Je skvěle ovladatelné a hravé, za mě osobně je to naprosto skvělé závodní auto. GT2 má výkonnější motor, zároveň ale má stokilové BoP. Výhodou GT2 nepochybně je, že má „svůj“ šampionát. GTX je pak auto pro třídu GTC.
S GTX plánujete závodit kde?
Pravděpodobně pojedeme ESET V4 Cup, kde GTX spadá do třídy GTC, jeho přímý konkurent bude Lamborghini Huracán, „challengovky“ Ferrari nebo cupových Porsche 992. Pokud se podíváme, jak si v této konkurenci vedou třeba zahraniční týmy startující ve vytrvalostních závodech, tak víme, že to je auto, které opět může jezdit na předních pozicích. Zvažujeme i účast v německém šampionátu GTC. Obecně GTX je ideální auto pro vstup do světa rychlých aut a hodláme se otevřít širokému spektru jezdců, kteří chtějí udělat krok vpřed a držet přitom náklady na rozumné úrovni.
RTR projects je i oficiálním importérem automobilů KTM do Česka. Kolik X-BOW aktuální generace – tedy ve verzích GT2, GTX a silniční GT-XR v Česku nyní je?
My máme dvě GT2 s tím, že druhé budeme mít jako záložní auto, ale pokud dáme dohromady druhou posádku, také jej budeme nasazovat. Kromě našeho GTX jsou tu pak další dvě auta. Jedno má nově Janík Motorsport a uvidíme jej nejspíš také v ESET V4 Cup, druhé pak Marek Rybníček, který s ním loni suverénně vyhrál svoji třídu v mistrovství ČR v závodech do vrchu. Loni představený street legal model GT-XR by měl přijít teď v horizontu měsíců. Dvě auta máme objednaná a na roky 2023 a 2024 máme opci na pět vozů. Z toho pro čtyři už máme kupce, pátý je ještě k dispozici k zadání do výroby přesně podle specifikace klienta.
Znamená ten současný fokus na rodinu X-BOW GTX/GT2 definitivní odklon od původních otevřených modelů Elite?
Vůbec ne. Stále je prodáváme, za loňský rok jich v Česku přibylo hned několik a jejich majitelé jsou velmi aktivní. My jim poskytujeme kompletní servisní podporu ať už pro street verze, nebo pro závodění. Ty vozy jsou absolutně nadčasové a já jsem přesvědčený, že ještě dlouho půjde o jedinečnou možnost, jak na amatérské úrovni závodit s bezkonkurenčně nízkými náklady a zároveň být konkurenceschopný. My v týmu máme čtyři modely X-BOW RR a další nespočet aut mají naši zákazníci, se kterými se potkáváme pravidelně na závodech.
Kouzlo otevřených modelů je i v tom, že je můžete vzít na víkend na silnice, projet s nimi Vysočinu nebo si zajet do Alp. Je to jedinečné auto, které řidiči bude dělat radost, budí respekt na silnici a obdiv, kdekoliv zastavíte.