Když je řeč o impozantních debutových sezónách, tak první rok Jana Krabce v sérii Fanatec GT2 European Series stojí určitě za zmínku.
Od roku 2017 pravidelně závodil ve sportovních a GT vozech, ale do rodiny GT2 vstoupil teprve na začátku tohoto roku za volantem vozu KTM X-Bow od týmu RTR Projects. Ze 12 závodů této sezóny získal Krabec šest vítězství ve své třídě a 10 umístění na stupních vítězů, čímž nakonec získal titul v kategorii během napínavého finále na okruhu Paul Ricard.
S předchozími zkušenostmi ze závodění s vozy KTM v sérii 24 Hour Series a následně přechodem na vozy GT4 v Německu jsme se rozhodli lépe poznat Krabce prostřednictvím několika otázek o jeho úžasné sezóně v GT2.
Za prvé, Jane, obrovská gratulace k vítězství v Am kategorii Fanatec GT2 European Series 2023. Jsi šampion! Už ti to došlo?
"Děkuji. To byla sezóna! Ano, skutečně mi trvalo několik dní, než jsem si uvědomil, že jsme to dokázali! Je to a stále je skvělý pocit. Dává to tolik energie!"
Boj o titul byl po celou dobu velice těsný až do finálového závodu na okruhu Circuit Paul Ricard, jak těžké bylo znovu získat vedení ve třídě a pak si zajistit titul?
"Boj o titul byl výzvou po celou sezónu! Bylo zábavné pokaždé závodit proti Klausovi, Sehdimu a Leonardovi. Nemohu také zapomenout na Mantase a Aurelije - bitvy, které jsem s nimi vedl, a jejich vítězství ve Valencii. Pravda je, že jsem ve Valencii udělal několik chyb, zvláště ve druhém závodě, a to mě stálo vedení ve třídě. Proto jsem chtěl být pro Paul Ricard co nejvíce připravený – tvrdě jsem fyzicky trénoval - jak na simulátoru, kde jsem se snažil zajet co nejvíce kol (byl jsem tam poprvé), tak i fyzicky. Pak, když jsem seděl v závodním autě, snažil jsem se co nejlépe plnit plán, který jsme společně vytvořili s Tomášem Fantou, který zastává roli jak generálního ředitele týmu, tak mého závodního inženýra."
Kdy jsi věděl, že titul je opravdu tvůj?
"Samotný titul? Až když jsem projížděl cílovou čáru pod šachovnicovou vlajkou! Byl jsem příliš soustředěný na to, abych předtím myslel na cokoli jiného, a věřím, že to je jediný správný způsob, jak dělat jakýkoli sport na konkurenční úrovni. Závodili jsme až do posledních metrů druhého závodu na okruhu Paul Ricard a jakýkoli incident by mohl být velmi drahý. Ale musím přiznat, že jsem se cítil silný během víkendu – trénink a příprava fungovaly dobře a já se mohl soustředit na nastavení auta a sebe pro tento velmi rychlý, ale také velmi technický závodní okruh. Při závodění na Paul Ricard musíte být přesní, cokoli jiného je buď příliš pomalé nebo ničí pneumatiky, nebo obojí. Pak, po získání pole position v obou závodech, jsem cítil, že máme ten správný tah a začal jsem věřit, že můžeme získat titul zpět."
Jak těžké bylo vyhrát titul ve tvé první sezóně v sérii?
"Celkově to byla těžká práce, to je pravda. Z našeho pohledu, myslím, že příběh sezóny měl dvě různé fáze. Kapitola jedna: nevěděli jsme, co očekávat, jak konkurenceschopní můžeme být, dokonce i KTM X-Bow GT2 pro nás bylo nové auto. Nicméně jsme strávili dost času testováním během zimy a to nám v prvních pár závodech pomohlo. Dvojité vítězství v Monze byl zázrak! Říkali jsme, že je to neuvěřitelné, neočekávané, byli jsme zkrátka ohromeni. Ale také jsme věděli, že musíme tvrdě bojovat a zlepšit několik věcí. Každý víkend jsme se snažili zesílit, udělat auto rychlejším při zachování konzistence, moudře využít čas na trati. Každý víkend první poloviny šampionátu jsme byli schopni získat body a dokonce udržet vedení v naší třídě.
"A to nás přivedlo ke druhé kapitole. Uprostřed sezóny jsme poprvé začali věřit, že můžeme bojovat o šampionát. To samozřejmě trochu změnilo náš přístup k následujícím závodním víkendům. Museli jsme se vyhnout chybám, trestům, technickým problémům a také chybám jezdce v rozhodujících okamžicích. Zkrátka jsme přidali jednu další vrstvu zodpovědnosti – nejen pro závodní víkendy – ale i při přípravách na další akci. V této fázi tým odvedl perfektní práci, auto bylo vždy připraveno na 100%. Během roku jsme dramaticky změnili nastavení auta, aby bylo rychlejší a lépe reagovalo. Tvrdě jsme pracovali a to je důvod, proč jsme uspěli ve – možná důležitější – druhé kapitole.
"Celkově se cítím, jako bych získal dva nebo tři roky zkušeností během jedné sezóny."
Nejtěžší moment na cestě k titulu?
"Byly to určitě chyby, které jsem udělal v náročném druhém závodě ve Valencii. Ty mě stály vedení ve třídě. Ale snažil jsem se z nich poučit a zdálo se mi fér, že Klaus svým skvělým výkonem převzal vedení ve Valencii společně se Sehdim. Řekl jsem si, dobře - o titulu se bude rozhodovat na okruhu Paul Ricard."
Byl někdy moment, kdy jste si myslel, že nemusíte vyhrát titul?
"Samozřejmě, po celou sezónu. O titulu jsme v první polovině ani neuvažovali. Jsem si také vědom, že motorsport - možná ještě více než mnoho jiných sportů - závisí na mnoha různých aspektech, které jsou často mimo dosah jezdce nebo týmu. Ale snažili jsme se dělat co nejlepší práci a vyšlo to."
Jaký byl váš nejvýraznější moment sezóny?
"Řekl bych, že mám dvě události, na které nikdy nezapomenu, první dvě vítězství v Monze a druhý závod a jeho několik posledních zatáček na okruhu Paul Ricard. Ty byly opravdu nezapomenutelné."
Doufáte, že se příští rok vrátíte, abyste obhájili svůj titul?
"Nejprve bych chtěl poděkovat celému týmu RTR Projects za sezónu 2023 Fanatec GT2 European Series: Tomáši Fantovi, nejlepším mechanikům, manažerům týmu a samozřejmě majiteli týmu panu Tomáši Minibergerovi. Bez nich by nebyl žádný titul mistra a jsem poctěn, že jsme se stali blízkými přáteli.
Pro rok 2024? Samozřejmě, už diskutujeme o možnostech příští sezóny. Pokud vše dobře dopadne, možná představíme dokonce dva vozy RTR Projects KTM GT2! Ale uvidíme, vše je ještě otevřené. Pravda je, že by pro mě bylo asi těžké příští rok nezávodit - obávám se, že by mi to příliš chybělo. Mimochodem, GT2 jsou úžasná auta pro závodění."
Fanatec GT2 European Series se vrátí v roce 2024 s šestikolovým kalendářem, který začne na okruhu Paul Ricard 5. a 6. dubna.