Vynikající schopnost předvídat a odvahu ukázala stáj RTR projects při závěrečném podniku Hankook Carbonia Cupu v Mostě. Díky této kombinaci mohl Jan Mareček zabojovat o nejvyšší příčky ve třídě A9 a nakonec se radovat ze druhé pozice.
„Byl to den, během kterého se stalo zkrátka úplně všechno,“ zahajuje Mareček své hodnocení. „Skvěle jsme si zajezdili na suchu i na mokru, předvedli rychlou zastávku v boxech, zahřívali pneumatiky a nakonec předvedli stíhací jízdu. Za celý den třikrát pršelo, takže vše bylo o dobrém odhadu na gumy a strategii týmu. V kvalifikaci i závodě se střídalo sucho a mokro. V kombinaci s chladným počasím bylo složité najít funkční kombinaci,“ popisuje výzvy mosteckého finále.
Při závěrečném podniku sezony se Mareček vrátil po čtyřměsíční pauze do vozu KTM X-Bow GTX. S ním si zazávodil naposledy ve druhé polovině června při podniku v Brně. Svou premiéru s tímto autem si odbyl v dubnu právě v Mostě. Tehdy získal druhé místo, ke kterému se musel prodírat až ze šesté pozice. A po kvalifikaci bylo jasné, že tentokrát na něj čeká něco podobného.
„Bohužel jsme zajeli až šestý čas. Vyjeli jsme na suchých gumách, už ve třetím ale začalo pršet a nám se do té doby nepodařilo poskládat dohromady rychlé kolo. A na mokrých gumách už pak samozřejmě nebylo možné zajet konkurenceschopný čas,“ vysvětluje.
Před závodem už trať oschla a jezdci proto zvolili suché pneumatiky. Ani tentokrát se ale zápolení neodehrávalo v poklidném duchu. „Ve čtvrtém kole začalo pršet a najednou všichni zpomalili. Snažil jsem se předjet několik aut, ale v rychlém tempu už se zkrátka nedalo jet,“ popisuje Mareček své trápení na suchých pneumatikách.
Padlo proto odvážné rozhodnutí: „Osm minut před koncem jsme zajeli do boxů pro mokré pneumatiky. Tým vše zvládl bravurně, ale byla to hra o čas. Celkem jsme ztratili asi 40 vteřin a do konce zbývalo už jen osm kol,“ říká Mareček k tahu, který se ale nakonec ukázal jako velmi správný.
Zpočátku se sice jezdec stáje RTR projects trápil, když se mu ale podařilo zahřát pneumatiky, dokázal zajíždět o poznání rychlejší časy než všichni ostatní a výrazně své konkurenty stahoval. V cíli z toho nakonec bylo druhé místo. Jen smolné nedorozumění přitom rozhodlo o tom, že nevystoupal na nejvyšší stupeň.
„Viděl jsem, že na časomíře svítily nuly a proti slunci jsem viděl, jak komisaři mávají vlajkou. Myslel jsem si, že je to šachovnice a proto jsem zvolnil. I počet vozů odpovídal tomu, že už jsem v cíli, nakonec se ale ukázalo, že šlo o modrou vlajku kvůli pomalejšímu vozu. Nakonec jsem se tedy propadl o jednu pozici,“ popisuje nešťastnou souhru okolností.
Svou první sezonu za volantem vozu KTM X-Bow GTX Mareček zakončil na celkovém třetím místě v klasifikaci třídy A9: „Jsem za tento výsledek rád, letos ale šlo především o to, abych se mohl s vozem sžít, pochopit ho a umět s ním pracovat na limitech. Mám z toho dobrý pocit. Posunuli jsme se o krok dál. Je potřeba, abychom jezdili co nejvíce. V takovém případě věřím, že přijde celkové zrychlení a má jízda bude příští rok vypadat tak, jak má. Děkuji týmu za technickou podporu a skvělou koordinaci při závodech,“ uzavírá.
Titul pro Pavlovce
Vůz stáje RTR projects se v Mostě ukázal i při závodě třídy C5. Zde nastoupil majitel stáje Tomáš Miniberger. I v tomto případě ale jezdcům pořádně komplikovalo situaci počasí, což bohužel pocítil i sám Miniberger.
„Bohužel začalo pršet a nám nevyšel risk se suchými pneumatikami. Na vodě to zkrátka nešlo a v prvním kole jsem skončil mimo trať,“ povzdechl si. Náladu mu ale zlepšil právě Jan Mareček. „Gratuluji mu ke skvělému strategickému kroku. Byla radost koukat se na to, jak si po výměně pneumatik užívá jízdu na mokru,“ složil poklonu svému kolegovi.
I když závěrečný podnik nevyšel týmu podle představ, odnáší si RTR projects z letošního hodnocení třídy C5 titul. Postaral se o něj Sergej Pavlovec, který v předchozích závodech dokázal s vozem KTM X-Bow RR zvítězit celkem pětkrát.
Foto: RTR projects, Dušan Belica